Conform art 12 alin.(3) din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare valoarea tichetelor de masă pe suport electronic este transferată lunar salariaților, în ultima decadă a fiecărei luni, pentru luna următoare, de către unitatea emitentă de tichete de masă pe suport electronic, corespunzător numărului de zile lucrătoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului încheiat de unitatea emitentă cu angajatorul.

Defectul acestei legi este faptul că nu prevede sancțiuni pentru neacordarea tichetelor la termenul prevăzut la art. 12 (3), singura posibilitate fiind acțiunea în instanță, lucru la care ne pricepem destul de bine și de care vom uza dacă situația o va impune.

În materialele de prezentare ale unităților emitente de tichete de masă, acestea sunt prezentate ca un element de motivare a angajaților. Astfel, la CFR SA intram în cea de a unsprezecea zi în care societatea nu și-a onorat obligațiile asumate prin CCM (prelungit prin legea privind starea de alertă și ordonanțele de guvern ulterioare) prin neacordarea acestui element de motivare a salariaților, iar la această dată nu avem nici o informație cu privire la data acordării tichetelor de masă

Probabil că există motive pentru care până la această dată salariații nu și-au primit tichetele de masă, la fel cum probabil există motive pentru care data de plată a salariilor nu mai este o dată sigură, însă aceste motive trebuie aduse  la cunoștința atât a salariaților, cât și a conducerii ministerului.

Atragem atenția asupra faptului că asigurarea drepturilor salariale trebuie să reprezinte o prioritate pentru conducerea companiei, necolectarea sumelor aferente facturilor emise operatorilor nefiind imputabilă salariaților care iși desfășoară activitatea în condițiile actuale (mare parte din condiții existente de mai bine de 20 de ani, la care se adaugă problemele generate de situația epidemiologică).

Unii operatori feroviari înregistrează datorii către CFR SA, în ultima perioadă remarcându-se CFR Călători. Astfel la data de 23 iulie 2020 CFR Călători figura în evidențele CFR SA cu datorii în sumă de 220.017.114,59 lei, iar CFR SA datora CFR Călători cca. 20 mil lei contravaloare permise și autorizații de călătorie.

De ceva timp această situație se perpetuează, indiferent de numele celor care au fost la conducerile celor două societăți. Din păcate Ministerul Transporturilor nu intervine în relația dintre cele două societăți feroviare pentru a asigura fluxul banilor și implicit asigurarea resurselor pentru plata drepturilor salariale pentru salariații ambelor societăți.

Soluții există chiar dacă sunt greu de pus în practică:

  • restricționarea accesului pe infrastructura feroviară a operatorilor care nu își achită facturile;
  • acordarea subvenției operatorilor feroviari de călători care fac dovada plății facturilor emise pentru taxa de utilizare a infrastructurii (soluție care necesită implicarea Ministerului Transporturilor).

Probabil tot ca urmare a slabelor încasări pe fondul neplății facturilor de către unii operatori de transport feroviar până la această dată nu se știe când și în ce formă se va încheia acordul privind utilizarea fondului de max. 5% pentru cheltuieli sociale, fiind practic imposibilă plata ajutoarelor pentru cazuri medicale grave și boli incurabile, precum și decontarea biletelor de odihnă și sau tratament.

Solicităm conducerii Ministerului Transporturilor să se implice în rezolvarea acestei situații pentru că în acest mod nu se mai poate continua și atenționăm pe această cale că există pericolul unor tensiuni sociale urmare a neplății tichetelor de masă.